Not wanting to add other things to the world, is born as an echo of artistic practices of the second half of the twentieth century, in which the renunciation of the material production of the work had a programmatic, philosophical and, inevitably, political value. In the works of the artists told in these texts, this attitude is declined in a slightly different tension and translated into an action deeply rooted in experience and personal action. It is from here that the work becomes public and capable of intercepting issues that concern collective feeling. The book collects reviews and essays for books, magazines, catalogues, published by the author over two decades. The thread of the discourse follows a progressive enlargement of the field – from individual artists to collective exhibitions, from the deconstruction of the exhibition mechanisms to the dynamics of the current art world – tracing the transformations of the concept of experience, redefined in the last twenty years by the logic of the so-called experiential marketing. Among the most obvious consequences, the reduction of the listening space and the margins of attention for everything that is not immediately usable, understandable, enjoyable. No scope is immune, not even that of art. Not wanting to add other things to the world, Emanuela De Cecco collects the many clues that trace the existence of a different direction.

Non volendo aggiungere altre cose al mondo nasce come eco di pratiche artistiche della seconda metà del XX secolo, in cui la rinuncia alla produzione materiale dell’opera aveva un valore programmatico, filosofico e, inevitabilmente, politico. Nelle opere degli artisti raccontati in questi testi, tale attitudine è declinata in una tensione lievemente differente e tradotta in un agire profondamente radicato nell’esperienza e nell’azione personale. È a partire da qui che l’opera diventa pubblica e capace di intercettare questioni che riguardano il sentire collettivo. Il volume raccoglie recensioni e saggi per libri, riviste, cataloghi, pubblicati dall’autrice nell’arco di due decenni. Il filo del discorso segue un progressivo allargamento di campo – dai singoli artisti alle mostre collettive, dalla decostruzione dei meccanismi espositivi alle dinamiche del mondo dell’arte attuale – tracciando le trasformazioni del concetto di esperienza, ridefinita negli ultimi vent’anni dalle logiche del cosiddetto marketing esperienziale. Tra le conseguenze più evidenti, la riduzione dello spazio di ascolto e dei margini di attenzione per tutto ciò che non è immediatamente fruibile, comprensibile, godibile. Nessun ambito è immune, nemmeno quello dell’arte. Non volendo aggiungere altre cose al mondo, Emanuela De Cecco raccoglie i molti indizi che tracciano comunque l’esistenza di una direzione altra.